ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
(jedná se o výňatek)
1 OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Mateřská škola je umístěna v malé obci v jednopatrové budově. Ta byla vystavěna v roce 1900 a sloužila jako škola. V roce 1976 skončila celková rekonstrukce a škola byla přebudována na mateřskou školu.
Budova mateřské školy je posazena uprostřed obce a ze všech stran obklopena překrásnou přírodou a zelení. Nedaleko školy je les, louky, přírodní hřiště a stezky, které nám nabízí trávit bezpečný pobyt venku mimo dopravní ruch. Blízká příroda skýtá pro děti spoustu podnětů v enviromentální výchově.
Celková užitková plocha je 303 m2, čisté užitkové plochy je 160 m2, plocha pro pobyt dětí je 119 m2.
Vytápění budovy je zajištěno plynovým kotlem umístěným v kotelně OÚ. Osvětlení je přirozené – okny a umělé – zářivkami.
V budově se nachází velká třída s hernou a námětovými koutky. Je zde vytvořen velký vzdušný prostor pro hru dětí. Barevné stolečky děti využívají jak při spontánních i řízených činnostech, tak ke stolování. Dětmi oblíbený je větší výtvarný koutek. Třída je dovybavena novými skříněmi pro uložení her a hraček, které jsou jim zde lehce dostupné.
Druhá velká místnost slouží jako herna a tělocvična. Využíváme ji zároveň jako lehárnu, přičemž lehátka se denně rozkládají. Je zde také umístěn relaxační a čtecí koutek pro děti s poličkami, zavíracím otočným křeslem a audiotechnikou. Je zde také nová velká skříň na pomůcky k tělovýchovným chvilkám, které jsou dětem volně přístupné.
Dále je v MŠ umístěno sociální zařízení (umývárna s dětskými toaletami, WC pro dospělé), prostorné chodby jsou také nově vybaveny skříněmi pro uložení pomůcek. Na konci chodby byl zřízen polytechnický koutek s velkým ponkem a funkčním nářadím, které bude nadále průběžně doplňováno.
Velká šatna dětí byla celá nově vybavena a je využívána také k prezentaci dětských výtvorů, výstavám a sdělování informací pro rodiče.
Přímo v budově je zrekonstruovaná kuchyň (dvě místnosti a sklad), ve které je připravovaná veškerá strava podávaná v MŠ.
Vedle kuchyně se nachází úklidová místnost a přípravna zeleniny.
Na budovu školy navazuje rozlehlá školní zahrada, která je vybavena dětskými dřevěnými lavicemi, lavičkami, velkým pískovištěm, houpačkami (pérové, závěsné i lavicová), multifunkční sestavou (lezecká stěna, domeček, klouzačka, žebřík) a zastřešenou pergolou. Zahradní prvky byly ještě doplněny o hrazdu, kolotoč, lávku, průlezku a také dvě vrbové stavby. Bylo také opatřeno nové oplocení celé školní zahrady ze získaných dotací z EU. Členitý terén zahrady umožňuje bohaté celoroční využití (sportovní a pohybové aktivity dětí – míčové hry, koupání v bazénu, ale také sáňkování, bobování). V plánu je celková přeměna školní zahrady ve spolupráci s nadací Karla Komárka.
Od 1.1.2003 získala mateřská škola právní subjektivitu.
2 PERSONÁLNÍ ZABEZPEČENÍ ŠKOLY
V mateřské škole pracují 3 učitelky (2 učitelky a ředitelka). Ředitelka s učitelkou pracují na celý úvazek a další učitelka s úvazkem 0,37%, která doplňuje překrývání kmenových učitelek. Ředitelka, i obě učitelky splňují požadovanou kvalifikaci. Od září 2018 je v MŠ zastoupena pozice školního asistenta na 20 hodin týdně. Od května 2023 je využívána pozice asistenta pedagoga s úvazkem 30 hodin týdně.
Učitelky se stále a průběžně sebevzdělávají, využívají nabídky různých vzdělávacích institucí s akreditací MŠMT, hojně také využívají nabídku webinářů. Vzdělávání je cílené a tematicky zaměřené, vychází z evaluační činnosti ředitelky a z potřeb realizace kvalitní vzdělávací činnosti. Ředitelka podporuje a sleduje další růst profesních kompetencí (včetně své osoby), vytváří podmínky pro jejich další systematické vzdělávání. Každá iniciativa ze strany učitelek, která souvisí se zkvalitněním vzdělávacího procesu, je vítána a maximálně podpořena.
Služby učitelek jsou organizovány tak, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna dětem optimální pedagogická péče i požadované 2,5 hodinové překrývání učitelek.
Učitelky budou jednat a chovat se tak, aby byly vždy na profesionální úrovni v souladu se společenskými pravidly a pedagogickými metodickými zásadami výchovy a vzdělávání předškolních dětí.
Specializované služby, jako je logopedie či jiná péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ke kterým učitelka sama není dostatečně kompetentní, jsou zajištěny ve spolupráci s příslušnými odborníky – speciální pedagog, logoped, pediatr aj. Logopedická péče je rodičům a dětem nabízena pod vedením odborné logopedky, která vede individuální péči přímo v mateřské škole.
2.1 Personální obsazení:
Alena Buriánková – ředitelka školy
Eva Žáčková – učitelka
Inha Tajovská – učitelka s nižším úvazkem, školní asistent
Libuše Kupsová – asistent pedagoga
Jaroslava Šlezarová – kuchařka
Alena Smolíková – školnice, uklizečka
Kynclová Emilie – administrativní pracovnice ŠJ
3 PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
3.1 Psychosociální podmínky:
Snahou všech zaměstnanců školy je spokojené, aktivní a samostatné dítě, které chápe zodpovědnost za své jednání.
Nově příchozím dětem je umožněna po domluvě s rodiči postupná adaptace dle adaptačního programu. Pro zkrácení doby adaptace připravujeme pro rodiče nově příchozích dětí individuální rozhovor, zjišťující zájmy dětí, dovednosti v sebeobsluze, stravovací návyky aj.
Učitelky respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají jejich uspokojování. Nenásilně a citlivě navozují situace klidu, pohody a relaxace. Děti nejsou neurotizovány spěchem a chvatem. Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno. Volnost a osobní svoboda dětí je dobře vyvážená předem stanovenými pravidly.
V průběhu školního roku si společně s dětmi vytváříme pravidla soužití a všichni se snažíme o jejich dodržování. Komunikace mezi dětmi a dospělými je přímá a vstřícná, ke komunikaci jsou využívány všechny činnosti v průběhu celého dne, i komunitní kruh. Je respektováno právo dítěte na hru, nečinnost a odpočinek. Třída má vybudované odpočinkové kouty (dětská sedačka, taburetky, křesla, klidové polštářky, relaxační a čtenářský koutek), kde mají děti možnost si odpočinout.
Pedagogický styl, jakým jsou děti vedeny, je založen na partnerském vedení, je podporující, sympatizující, projevuje se empatickou a naslouchající komunikací učitelky s dětmi. Při práci se počítá s aktivní spoluúčastí dětí, které se také podílejí na rozhodování.
Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte a potřebám jeho života. Učitelky se vyhýbají negativním slovním komentářům, dostatečně oceňují a vyhodnocují konkrétní projevy a výkony dítěte.
Ve vztazích mezi dospělými i mezi dětmi se projevuje vzájemná důvěra a tolerance, zdvořilost a vzájemná podpora. Dospělí se chovají spolehlivě. Toto vše se nám potvrdilo ve Vnitřní evaluaci mateřské školy Barvy života.
3.2 Spolupráce se zákonnými zástupci
Záměrem naší školy je navázat úzkou spolupráci s rodinami dětí. Již při přijímání žádostí k předškolnímu vzdělávání mají rodiče možnost navštívit a prohlédnout si prostory školy, seznámit se s naším ŠVP i osobně s naším personálem.
Velký důraz klademe na spolupráci v adaptačním období – rodiče mají možnost naší školku navštívit s dítětem ještě před zahájením školní docházky, zapojit se do činností. Pravidelně pořádáme informativní rodičovské schůzky.
Od roku 2012 se naše mateřská škola pyšní titulem Škola přátelská rodičům a dětm.
Od školního roku 2024/2025 jsme oficiálně zařazeni do projektu Rodiče vítáni.
Pro rodiče a děti máme sestavené doplňkové projekty, které se staly oblíbené a jejich nabídku aktualizujeme a doplňujeme dle potřeb skupiny (viz. Vzdělávací obsah a přílohy).
Ve vztazích mezi učitelkami a rodiči by měla panovat oboustranná důvěra a otevřenost, respekt a ochota spolupracovat – spolupráce funguje na základě partnerství.
Učitelky se snaží maximálně vyhovět konkrétním potřebám jednotlivých dětí, resp. rodin. Obě pravidelně informují rodiče o individuálních pokrocích dětí v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání.
Rodiče jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v MŠ děje prostřednictvím osobního kontaktu, letáčků a písemných informací na nástěnkách v prostorách MŠ a internetových stránkách. Mají dostatečný prostor pro vyjádření svých názorů, námětů či připomínek a to jak anonymně, tak v úředních hodinách v ředitelně v MŠ. K získání zpětné vazby jsou využívány také anonymní dotazníky.
Učitelky chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi, nezasahují do života a soukromí rodiny a neposkytují nevyžádané rady.
MŠ podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě – nabízí poradenský servis v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí.
3.3 Organizace:
Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální a aktuální potřeby dětí. Vzdělávací nabídka odpovídá věkovým i individuálním potřebám, v průběhu dne se prolínají aktivity spontánní a aktivity řízené učitelkou. Do denního programu jsou pravidelně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity podporující také přirozenou touhu po pohybu. Učitelky se plně věnují dětem a jejich vzdělávání, aby nacházely potřebné zázemí, klid a soukromí. Děti mají v průběhu dne dostatek osobního prostoru (relaxační koutek), který využívají dle individuální potřeby. Často využívaný je také čtenářský koutek, kde jsou dětem k dispozici různé dětské knihy i encyklopedie. Stejně tak audiovizuální koutek, ve kterém mají děti k dispozici multifunkční přehrávač a sluchátka pro poslech rádia, hudby, písniček či pohádek dle přání dítěte.
Učební aktivity jsou uskutečňovány zejména formou hry a prožitkovým učením, které je založeno na přímých zážitcích a podporuje dětskou zvídavost a zájem poznávat nové věci. Využíváme samostatných aktivit, do činností děti nenutíme, respektujeme osobní soukromí dětí.
Děti mají dostatek prostoru pro spontánní hry, aby ji mohly dokončit, a nebo se k ní později vrátit. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby se děti zapojovaly do organizace činností a pracovaly svým tempem.
Jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti, děti mají možnost se realizovat ve velkých i malých skupinách, jsou rozvíjeny kooperační činnosti.
Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám dětí.
Vzdělávací nabídku učitelky podrobně rozpracovávají v Třídním vzdělávacím programu, který vychází ze Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a rodiče s ní průběžně seznamují na nástěnkách v prostorách mateřské školy.
Při vstupu dítěte do mateřské školy je uplatňován individuální přístup učitelky, aby se dítě co nejdříve adaptovalo. Sestavený adaptační program se nám osvědčil a přístup umožňuje maximálně individuální a přínosný přístup k dětem i rodičům.
Denní časový harmonogram je sepsán v kapitole Organizace vzdělávání.
3.4 Životospráva:
Děti mají dostatek volného pohybu v průběhu celého dne. Je respektována jejich individuální potřeba aktivity, spánku i odpočinku.
Je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je však současně natolik flexibilní, aby umožňoval organizace činností v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci, aby mohli rodiče přivádět děti podle svých možností, aby bylo možné reagovat na neplánované události v životě MŠ.
Režim dne respektuje 3hodinový interval mezi podáváním jídla, dobu pobytu venku i individuální potřebu spánku. Pro děti s menší potřebou spánku jsou nachystány po odpočinku po obědě klidové aktivity – kreslení, pracovní listy, skládanky nebo pohádky, dále logopedické chvilky a individuální práce dle potřeb dítěte. Nově také zájmová výuka hudebně dramatická s prvky anglického jazyka a dále jóga.
V případě příznivého počasí se doba pobytu venku dopoledne prodlužuje a děti chodí ven i v odpoledních hodinách.
Dětem je podávána plnohodnotná, pestrá a vyvážená strava dle předpisů z vlastní školní kuchyně. Je zachována vhodná skladba jídelníčků a dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů i nápojů. Děti do jídla nenutíme, je respektována jejich individuální potřeba jídla. Do jídelníčku jsou zařazována nová jídla, se kterými se děti seznamují a velmi často jim zachutnají. Děti si samy chystají svačiny z vozíku na stůl, dle chuti si mažou pečivo. Před obědem si prostírají stůl. Samostatně se obsluhují v průběhu celého oběda.
Pitný režim je zajišťován v průběhu celého dne. Dětem je podáván slazený čaj a různě ochucená či neochucená voda. K individuálnímu pitnému režimu děti používají vlastní hrníčky, aby si je bezpečně poznaly.
Z uplynulé praxe a potřeb kolektivu vyplynula potřeba společného stolování, která je pro děti příjemnější. Podporujeme tím nejen ochutnávku nových nebo neznámých surovin, ale také estetickou stránku (prostírání), společenské návyky (pomoc, přání dobré chuti), samostatnost (chystání prostředí pro jídlo, namazání pečiva, nalití polévky) a v neposlední řadě spontánní komunikace během společného jídla. Samozřejmě jsou plně respektovány individuální potřeby dětí a nabídka průběžné svačiny dle dítěte.
Z výše uvedených zásad jsme sestavili projekt pod názvem „Spokojená bříška znamenají spokojené děti“, který napomáhá podporovat pestré a zdravé stravování dětí také ve spolupráci s rodinou.
Učitelky se chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor.
3.5 Věcné podmínky:
Vnitřní a venkovní prostory mateřské školy odpovídají kapacitě 30 dětí. Třída a lehárna jsou vybaveny novým dětským nábytkem. Židličky a stoly vyhovují dětem od 2 do 6 let. Díky sponzorskému daru a přispění zřizovatele byla v roce 2023 mateřská škola dovybavena novým nábytkem.
Hračky a didaktické pomůcky jsou různorodé, jsou průběžně doplňovány a uloženy přehledně na dosah dětí, aby si je mohly samostatně brát a zpětně uklízet na správné místo (běžné police, skříně a šuplíky).
Prostorové uspořádání vyhovuje individuálním a skupinovým činnostem dětí, hrací kouty (kuchyňka, kosmetický a kadeřnický, výtvarný, dopravní, přírodovědný a konstruktivní koutek) obměňujeme a doplňujeme podle zájmů dětí.
Dětský nábytek (barevné stolečky a židličky), tělocvičné nářadí (ribstoly, trampolína, žíněnka, Polykarpova stavebnice, chůdy, kameny, míče různých velikostí, kruhy hula-hop, balanční pomůcky, senzomotorické podložky, švihadla, lano aj), hygienické zařízení i vybavení pro odpočinek (dětská sedačka, taburetky, křesla, lehátka, polštářky) jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné a bezpečné a spolu s dětským povlečením jsou estetické.
Byl vybudován polytechnický koutek s velkým dětským ponkem a funkčním nářadím.
Pro pohybové vyžití dětí v současné době slouží především herna s lehárnou a školní zahrada, či blízká sportovní hřiště (víceúčelové a fotbalové).
Hygienické zařízení odpovídá současným normám v platném znění.
Škola má dostatečné sklepní prostory.
K výzdobě mateřské školy využíváme výtvory dětí, vyrobené v průběhu celého školního roku, tematické výrobky od rodičů vycházející z projektů a kreativní tvorbu učitelek. Zlepšujeme tak esteticky prostory školky a umožňujeme všem hostům a rodičům si práce dětí prohlédnout.
Na budovu školy navazuje školní zahrada, která je zrekonstruovaná a vybavena zahradním nářadím (dětské lavice, lavičky, pískoviště, houpačky – pérové, závěsné i lavicová, multifunkční sestava – lezecká stěna, domeček, klouzačka, žebřík, skákací panák), zastřešenou pergolou a vhodným členitým terénem. V roce 2022 byly zahradní prvky doplněny o hrazdu, kolotoč, lávku, průlezku a také dvě vrbové stavby. Bylo také opatřeno nové oplocení celé školní zahrady ze získaných dotací z EU. Podle finančních možností chceme zahradu postupně dovybavovat dalšími průlezkami a aktivitami pro děti.
Naše mateřská škola byla vybrána do projektu „Proměny zahrad“ nadace Karla Komárka a ten je ve fázi projektových příprav.
K zahradě náleží také sklad venkovních hraček a dětský nafukovací bazén.
Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů.
4 CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Pracujeme podle „Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.“
Sestavený program by měl umožňovat dětem prožít čas v mateřské škole radostně, být zdrojem příjemných zkušeností a dobrých základů do dalšího vzdělávání i do života. Neusilujeme o pouhé naplňování dětské mysli, ale jde nám především o aktivní zájem dětí a o podporu chuti dívat se kolem sebe, naslouchat i objevovat, nalézat odvahu ukázat, co vše už dítě umí, zvládne a dokáže.
Směřujeme dítě k tomu, aby získalo předškolnímu věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, schopnost být samo sebou a zároveň poznalo základy svého zdravého sebevědomí. Vedeme děti ke schopnosti přizpůsobit se kolektivu a přijmout etické a lidské hodnoty.
Cílem naší snahy je samostatné, spokojené dítě, které je připravené se učit a rozvíjet své schopnosti, vnímat své okolí a komunikovat s ním.
Ve své práci preferujeme všestranný rozvoj dítěte, který vychází z upřímných a vlídných vztahů mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi samotnými. Na základě pevných vztahů budeme uskutečňovat uspokojování potřeb dětí, jak fyzických, tak i psychických, které vychází jednak ze zákonitosti vývoje dítěte, tak z konkrétních situací, citových vztahů dítěte i zájmu celé skupiny.
Metody a formy práce:
Snažíme se, aby způsob práce s dětmi v naší mateřské škole byl založen na přímých zážitcích dítěte, podporoval dětskou zvídavost a přirozenou potřebu objevovat, nabízel dítěti dostatečný prostor pro spontánní aktivity a svobodnou volbu, podněcoval radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové, a vytvářel přirozené zázemí pro osvojování nových zkušeností, zážitků a vědomostí.
Nabídka činností je velmi pestrá. Děti si mohou vyzkoušet samy mnoho zajímavých činností. Snažíme se dětem přiblížit život lidí ve všech jeho podobách a vytvářet situace, které děti mají možnost samy řešit a projevit se. Je pro nás velmi důležité prožitkové učení a proto dětem poskytujeme mnoho podnětů a snažíme se je aktivně zapojovat.
Klademe důraz na:
- individuální přístup k dětem
- efektivní komunikaci
- možnost svobodné volby, nenásilné vedení dítěte
- vlastní iniciativu dítěte
- kooperace učitelka – dítě, dítě – dítě
- věková přiměřenost úkolů
- aktivní účast dítěte
- vhodně připravené, přátelské a bezpečné prostředí s radostnou, lákavou a vstřícnou atmosférou
- řešení smysluplných úkolů v podmínkách kooperativního učení
- spontánní sociální učení (vzájemné respektování, soucítění, pomoc)
- prevence sociálně – patologických jevů
- aktuální zpětnou vazbu a sebehodnocení
- otevřenost školy k rodičům a veřejnosti
- dbáme na dodržování pravidel
Učitelka mateřské školy je postavena do role poradce, partnera, pozorovatele a terapeuta, což znamená nepředávat dětem informace, nemanipulovat s nimi a jejich názory, ale učit děti „chtít se učit“, mít aktivní zájem objevovat, docházet samostatně ke vzdělávacím cílům a najít odvahu ukázat, co všechno už samo umí, zvládne, dokáže.
Současný svět je plný lhostejnosti, urážek a násilí a čím dál více se také toto začíná odrážet i v chování malých dětí, což nás přivádí ke snaze připravit dětem výchovný program, jehož důležitým záměrem je pěstování úcty k vlastní osobnosti a vytváření funkčních mezilidských vztahů bez násilí. Naše přání je, aby každé dítě cítilo, že je nedílnou součástí kolektivu naší MŠ, aby u nás získalo nové kamarády, dovedlo si hrát a spolupracovat s ostatními. Vytvořily jsme proto Vzdělávací program pod názvem „Aby nám spolu bylo krásně“.
Vzdělávání v MŠ je cílevědomý a plánovaný proces. Skloubením předem připravených aktivit a spontánních příležitostí chceme vytvořit vhodné prostředí pro účinné vzájemné poznávání, které v malých dětech podnítí rozvoj smyslu pro kamarádství, soucítění, součinnost a přívětivost. Vytvořit prostředí, v němž by děti mohly s pocitem bezpečí nerušeně zkoumat okolní svět, objevovat vnitřní taje svých emocí a bádat v oblasti mezilidských vztahů.
Dlouhodobé úkoly školy:
- Učit děti nebojácně komunikovat, naslouchat a vnímat přání druhých (každodenní individ. rozhovory, vyprávění při ranních kroužcích)
- Učit děti přiměřenému sebeprosazování, umění samostatného rozhodování, uvědomění si, že každý nese za své rozhodnutí odpovědnost (každodenní činnosti spontánní i řízené)
- Učit děti toleranci, soucítění, vnímat přání druhých, ochotě pomoci.(každodenní činnosti spontánní i řízené)
- Vést děti ke zdravému životnímu stylu (podporovat děti v pitném režimu, zvýšit podíl celozrnného pečiva, ovoce a zeleniny v jídelníčku MŠ, odpočinkové aktivity uzpůsobovat individ. potřebám dětí)
- Vytvářet u dětí citlivý vztah k životnímu prostředí, učit děti chránit přírodu
- Vzdělávání dětí rozvíjet přirozenou cestou (prostřednictvím prožitků, praktických zkušeností, experimentů, encyklopedií)
- Podporovat rozvoj sociálně-kulturních postojů (naučit děti vnímat různost kulturních komunit jako samozřejmost, vést je k porozumění a přátelství s dětmi rómské národnosti)
Cílem školního vzdělávacího programu je umožnit dítěti vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získat tak reálnější pohled na svět a aktivní postoj k němu.
Školní vzdělávací program umožňuje učitelkám uskutečňovat své vlastní nápady a čerpat i ze zkušeností dětí, vychází také z podmínek obce a využívá všech přírodních i kulturních zajímavostí, které tato lokalita skýtá.
Profilujeme se jako vesnická mateřská škola respektující přirozený způsob života na vesnici a jeho tradic.
MŠ pracuje podle vlastního školního vzdělávacího programu již od školního roku 2005/2006. ŠVP byl postupně inovován dle podmínek školy a pravidelně aktualizován.
Do MŠ jsou přijímány děti ve věku od 2 do zpravidla 6 let. Přijímání dětí do mateřské školy se řídí platnou legislativou a směrnicí ředitelky školy, která stanovuje kritéria pro přijímání dětí (blíže upřesněno ve Školním řádu mateřské školy). Kritéria přijímání dětí jsou přístupně zveřejněna rodičovské veřejnosti. Zápis do MŠ se koná vždy v období od 2. do 16.5. dle platné legislativy a termín je zveřejněn na úřední desce, v prostorách školy a pomocí letáčků na přístupných místech široké veřejnosti, či internetových stránkách školy. Rodiče podávají žádost o umístění dítěte přímo v MŠ. Podmínky k přijímacímu řízení jsou zakotveny ve Školním řádě.
Novým dětem jsou vytvořeny podmínky pro jejich postupnou adaptaci na nové prostředí. Adaptační doba je individuální a přímo závislá na osobnosti dítěte.
Jsme si vědomi náročnosti na psychiku dítěte při přechodu z rodinného do méně známého či zcela neznámého prostředí mateřské školy. Chceme předejít případným obtížím a usnadnit začlenění dětí do nových sociálních a materiálních podmínek.
Adaptační program spočívá v různých formách postupného přivykání. Například zkrácením počáteční docházky do mateřské školy na 1 nebo 2 hodiny denně, společným krátkým pobytem rodiče a dítěte ve třídě, možností zachování sourozeneckých a kamarádských vazeb (smíšená třída). Další možnosti jsou velmi rozmanité a lze je dohodnout mezi rodiči a učitelkou na třídě – podle individuálních zvláštností dětí.
Po ukončení adaptace informuje učitelka rodiče, jak proběhlo zařazení dítěte. Úspěšná adaptace ovlivňuje kvalitu dalšího pobytu dítěte v mateřské škole.
Děti jsou v jedné třídě a vytvářejí věkově smíšenou skupinu dětí. Pouze při řízených činnostech vytvářejí předškolní děti homogenní skupinu. Mateřská škola využívá ke svým činnostem pouze přízemní jednopatrovou budovu.
Během dne je zajištěn pravidelný řád, který je však současně flexibilní a umožňuje organizaci v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci.
Při vhodném počasí se řada aktivit přesouvá na školní zahradu.
Vzdělávací nabídka pro každý den je připravena tak, aby poměr mezi řízenými a spontánními činnostmi byl vyvážený.
Práce s dětmi vychází z dobrých vztahů mezi učitelkou a dětmi, mezi dětmi samotnými a mezi učitelkou a rodiči. Na těchto základech individuálně uspokojujeme různé potřeby a možnosti jednotlivých dětí. Předškolní vzdělávání uskutečňujeme formou vyvážených spontánních i řízených aktivit, dle potřeb a možností konkrétní skupiny. Specifickou formou je didakticky cílená činnost (přímo či nepřímo řízená), v níž je zastoupeno spontánní i záměrné učení. Je založeno na aktivní účasti dětí, omezující příjímání hotových poznatků a využívající zejména prožitkového, kooperativního a situačního učení. Zvýšená péče v didakticky cílených činnostech je věnována dětem s odkladem školní docházky a předškolním dětem v kolektivních i individuálních činnostech. Předškoláci a děti s odkladem školní docházky jsou zapojeny do Metody dobrého startu (viz. příloha). Spontánní hry probíhají od příchodu dětí do pobytu venku a po odpoledním odpočinku (u předškolních dětí též v době nespavého režimu) celý den, prolínají se s činnostmi řízenými učitelkami ve vyváženém poměru, se zřetelem na individuální potřeby dětí a jejich tempo. Je dostatečně dbáno na osobní soukromí dětí. Pokud to děti potřebují, mají možnost uchýlit se do klidného koutku a neúčastnit se společných činností.
Doplňkové aktivity, které jsou společně plánované s rodiči na daný kalendářní rok a jsou přílohou ŠVP jsou organizovány především v odpoledních hodinách, a to společně s rodiči. Tematicky navazují na integrované bloky, doplňují je a rozšiřují tak vzdělávací nabídku. V případě výletů je organizace dne uzpůsobena dle požadovaných potřeb.
Nadstandartní aktivity jsou vždy předem konzultovány s rodiči a zařazovány na základě projeveného zájmu. Veškeré informace (pro koho je akce určena, kdy, kde a s kým bude probíhat) jsou k dispozici v prostorách MŠ, u učitelek, na internetových stránkách či ve vývěsce před mateřskou školou.
Časový harmonogram
6.00 – 9.30 |
– Příchod dětí do školky – Hry a činnosti dle volby dětí, rekreační chvilky, uspokojování sportovních aktivit, upevňování hygienických návyků, nabídka výchovně vzdělávací činnosti individuálních i skupinových,. – Hygiena, dopolední svačinka, upevňování návyků sebeobsluhy a samostatnosti – Didakticky cílené činnosti dětí |
9.30 – 11.45 |
– Příprava na pobyt venku – Pobyt venku, vycházky po okolí, pohybové aktivity na školní zahradě, poznávání okolní přírody. |
11.45 – 12.30 |
– Příprava na oběd – Oběd, upevňování správných návyků při stolování, sebeobsluze, samostatnosti. |
12.30 – 14.00 | – Převlekání, četba pohádky, odpolední odpočinek, dle možností nabídka klidné činnosti pro děti s nižší potřebou spánku. |
14.00 – 16.00 |
– Převlékání, hygiena, odpolední svačinka – Hry dětí podle vlastního výběru, opakovací chvilky, individuální činnost |
Školní akce v průběhu roku:
- celoroční akce – sběr víček, sběr pomerančové a citronové kůry
- vzdělávací přednášky pro rodiče
- námětové dny vycházející z TVP (viz. projekt Školka plná zábavy)
- výlety do přírody – i ve spolupráci s rodiči
- Metoda dobrého startu pro předškoláky
- jóga pro předškolní děti
- kroužek s prvky anglického jazyka
- drakiáda
- účast ve výtvarných i jiných soutěžích
- exkurze – ZŠ, ZD, HZS Mor. Třebová, letiště Staré Město a jiné dle aktuální nabídky
- divadla – divadelní představení v MŠ dle nabídky
- Halloweenský karneval
- návštěva čerta, Mikuláše a anděla ve školce
- předvánoční i Velikonoční dílny s rodiči
- rozsvěcení vánočního stromu ve spádových obcích (Dětřichov u M.T., Borušov)
- vánoční jarmark
- výlet vlakem do Prahy na vánoční trhy
- oslava Vánoc – besídka pro rodiče
- masopustní karneval s maskami
- soutěže pro rodiče i děti
- plavání – plavecká škola Mohelnice
- tvořivé odpoledne s tatínky
- školka v přírodě
- oslava Dne matek
- videonahrávky s vystoupením dětí pro maminky a tatínky
- charitativní akce
- barevný týden
- oslava Dne dětí – zábavné dopoledne, soutěže ve školce i v obci.
- pirátské dopoledne
- oslava Dne otců
- výlet do zábavního centra Bongo Brno
- dobrodružná noc pro budoucí školáčky
- společný výlet s rodiči do ZOO
- slavnostní rozloučení s předškoláky, pasování na školáky
- společné uzavření školního roku – zahradní slavnost s rodiči a pěnou pro děti
5 VZDĚLÁVACÍ OBSAH
Třídní vzdělávací program pod názvem „Aby nám spolu bylo krásně“ je rozpracovaný do tematických celků.
Jednotlivá témata jsou zpracována formálně na školní měsíce, ale v praxi nejsou pevně ohraničena. Jejich časovou délku určuje zájem dětí a aktuální dění v MŠ. Jsou dostatečně široká, vycházejí z přirozeného života kolem nás.
Při jejich tvorbě jsme vycházeli z předchozích zkušeností a celky obsahují pestrou nabídku témat. Okruhy jsou zpracovány velmi pečlivě a podrobně a vždy obsahují dílčí vzdělávací cíle, okruhy činností a očekávané výstupy. Vzdělávací obsah je tvořen mnohostranně pestrou nabídkou činností intelektových i praktických. Celky školního programu jsou tvořeny cyklicky a každoročně se opakují.
Třídní vzdělávací program je otevřený dokument, který se může v průběhu školního roku doplnit nebo některé části vyjmout či upravit. Ze vzdělávací nabídky učitelky rozpracují integrované tematické bloky, zpravidla na týden. Ty představují konkrétní program pro děti a rodiče se s ním seznamují na nástěnce u třídy.
Zpracování třídního programu:
– volba konkrétního vzdělávacího programu – tematického celku
– analýza situace ve třídě
– formulování témat
– volba vzdělávacích cílů
– realizace tématu ve třídě
– hodnocení výsledků vzdělávacích aktivit (učitelka sama i spolu s dětmi, autoevaluace dětí)
5.1 Názvy tematických bloků:
Paleček a jeho kamarádi
Podzimní čas
Co hlásí zima
Čarovná zima
Jak je ten svět zařízen
Společná dobrodružství
Jarní probuzení
Svět je plný kouzel
Hřej sluníčko, hřej
Léto krásně zpívá
5.1.1 Obsahová náplň témat:
Paleček a jeho kamarádi
Začátek školního roku je změřen na adaptaci dětí na nový kolektiv a prostředí naší MŠ. Je založen na spontánních aktivitách dětí a stmelování kolektivu. Společně sestavíme a stanovíme pravidla chování, která budeme dodržovat a respektovat.
S pomocí veršované pohádky „Paleček a jeho kamarádi“ se seznámíme s vlastní ručkou, jejími částmi a procvičíme nejen sebeobsluhu a jemnou motoriku.
S Palečkem se také vydáme do lesa, kde poznáme jak rostliny, stromy, tak také zvířátka a jejich život.
Přichází podzim a s ním nové hry a poznatky.
Podzimní čas
Vycházíme ze změn a dění v přírodě souvisejícím s příchodem podzimu. Zaměříme se na charakteristické počasí, vhodné oblečení a vše, co s podzimem souvisí.
K podzimu patří také řada plodin, proto se vlastními zkušenostmi seznámíme s celou řadou ovoce a zeleniny, uspořádáme dýňovou výstavu před školkou. Nesmíme opomenout další dary přírody, jako jsou listy a kaštany, ze kterých si děti vytvoří krásné výrobky a také procvičí všechny oblasti znalostí a dovedností.
Užijeme si spoustu zábavy při klasické podzimní zábavě – drakiádě.
Co hlásí zima
Začneme se připravovat na příchod nového ročního období – zimy, která je plná zvyklostí, svátků a zábavy.
Seznámíme se s tradičním svátkem sv. Martina a jeho významem.
S příchodem Adventu budeme společně nasávat příjemnou atmosféru a kouzlo vánočních svátků. Rozsvítíme stromeček a uspořádáme již tradiční vánoční jarmark.
Čarovná zima
V prvním týdnu se budeme těšit na návštěvu Mikuláše, Andílka a také Čertíka. Naučíme se velké množství básniček a písniček, které se jistě Mikulášovi budou líbit. A společně si užijeme čertovské dopoledne plné her a zábavy.
Toto téma je věnované především hlavním a krásným zimním svátkům, tedy Vánocům.
Děti se seznámí s tradicemi těchto svátků, významem a samy si pro své rodiče připraví Vánoční besídku s dárečkem. Po Mikulášovi nás jistě navštíví také Ježíšek.
Jak je ten svět zařízen
Úvod tématu je věnován vstřebávání zážitků z prožitých Vánoc a přicházejícímu svátku Tří králů.
Poznáme různé materiály kolem nás, jejich vlastnosti a využití. Vyzkoušíme si několik zajímavých pokusů.
Vedle zimní zábavy si děti osvojí řadu nových znalostí o místě, kde žijí a rozšíří si dosavadní poznatky o životě ve městě a na vesnici.
Na toto téma plynule navazuje poznávání a seznamování s rodinou všech dětí ve školce.
Získané poznatky o rodině a našem okolí dále rozšíříme o nové poznatky o různých povoláních. Dle možností využijeme besedy – hasiči policie, myslivci apod. Navštívíme také hasičskou stanici v Moravské Třebové. Společně se také zapojíme do soutěže Požární ochrana očima dětí a využijeme znalostí a poznatků o povolání hasiče získané při společných setkáních. Pokud bude možnost, poznáme také jiná povolání zblízka ať pomocí hry, exkurze nebo diskuze.
Společná dobrodružství
Hned v prvním týdnu získají děti hluboké znalosti o lidském těle, jeho částech i funkcích. Všechny získávané informace si děti předávají hravou a zábavnou formou.
Dalším podtématem jsou dopravní prostředky a s nimi související dopravní značky. Prohloubené vědomosti jistě děti plnohodnotně využijí v jejich osobním životě.
Pomalu uzavíráme téma zimy, které je završeno Masopustním týdnem a především maškarním karnevalem ve školce. Prostřednictvím této slavnosti se děti seznamují s dalšími zvyklostmi a tradicemi.
Jarní probuzení
Vypravíme se spolu mezi domácí zvířátka a jejich mláďátka.
Naši malí školáčci se pilně připravují k zápisu do základní školy a my jim v tom pomáháme, aby vše co nejlépe zvládli. Hravou formou si společně opakujeme získané vědomosti a dovednosti, které děti získaly během společných činností ve školce Motivací a odměnou bude pro děti jistě autoevaluační soubor “Šikovného předškoláka“.
Příroda se probouzí a my toho využijeme k získání nových poznatků k dalšímu ročnímu období – jaru. Zvolené činnosti jsou zaměřené na poznávání přírody – její rozmanitosti a krásy. Využíváme především změn v přírodě, které děti mohou samy pozorovat.
Svět je plný kouzel
Společně se vypravíme také za poznáním do říše hmyzu a ptactva.
Připravujeme se na krásný svátek jara – Velikonoce. Děti se s Velikonocemi seznámí jak z pohledu tradic, tak také historie a významu. S řadou velikonočních tradic a technik se seznámí prakticky. Uspořádáme také dílny pro rodiče.
Pamatujeme na svátek naší planety Země. Budeme si povídat nejen o ní, ale také o celém vesmíru, který nás obklopuje. Zapojíme se také aktivně do péče o své okolí.
Oblíbenou akcí je také pálení čarodějnic, kterému věnujeme poslední týden v měsíci a společně jednu „vyvolenou“ čarodějnici spálíme.
Hřej, sluníčko, hřej
Připravíme se na svátek všech maminek. Nejen, že si o nich povídáme, učíme se básničky, ale chystáme jim především drobné dárečky a překvapení, které maminkám předáme na besídce.
V barevném týdnu si užijeme veselou zábavu s barvami a nadcházejícím létem.
K létu patří voda, moře a k němu piráti – zábavný pirátský týden bude plný her a skotačení pravých pirátů.
Společně oslavíme svátek dětí zábavným soutěživým dopolednem ve školce a poznáváním dětí z celého světa.
Léto krásně zpívá
Pokračujeme v letních aktivitách a zábavě.
Společně oslavíme Den otců.
Budeme také poznávat zvířátka ze ZOO, za kterými se vypravíme společným výletem s rodiči.
Pro školáčky, kteří po prázdninách nastupují do základní školy, připravíme spoustu zajímavých akcí, aby na nás dlouho vzpomínali – po vánočním výletu vlakem do Prahy se mohou ještě těšit na dobrodružnou noc ve školce plnou her, zážitků a hledání pokladu, slavnostní rozloučení a pasování na školáky.
V průběhu posledního týdne školního roku se začneme společně těšit na prázdniny a spoustu nových zážitků.
Školáci dostanou své první vysvědčení i dárky na památku na naši školku. Oceníme všechny děti a rodiče, kteří se zapojí do školních akcí a projektů
Výchovně vzdělávací program je realizován ve 4 základních oblastech. Oblasti vzdělávání jsou propojeny, vzájemně se ovlivňují a vytvářejí společně funkční celek.
- Dítě a jeho tělo (Biologická oblast)
- Dítě a jeho psychika (Psychologická oblast)
- Dítě, ten druhý a společnost (Interpersonální a sociálně kulturní oblast)
- Dítě a svět (Enviromentální oblast)